Biztos dátumot kapott a tranzitforgalom elterelése a 86-os főút minket érintő szakaszáról: március elsejétől kerülnek az átmenő kamionok. A Jánossomorja által négy éve elindított kezdeményezés mára nemcsak a minisztériumok, az Unió, a környező települések és az országgyűlési képviselők támogatását vívta ki, de a fuvarozó szakma is támogatásáról biztosította az ügyet.

Jánossomorja több éves küzdelmét a tranzitforgalom elterelése érdekében most siker koronázza. Nemrég az Innovációs és Technológiai Minisztérium tájékoztatta a várost, hogy a szakma és a politika is támogatja az elterelést, amelynek első napja jövő március elseje lehet. A kezdeményezést elindító Lőrincz György polgármester az összefogást emelte ki, hiszen nemcsak a településeket, hanem az országgyűlési képviselőket is sikerült az ügy mögé állítani. Első nekifutásra, két éve sikerült elérni az Uniónál, hogy kimondatott: a 86-os főút korábbi, uniós felújítására vonatkozó fenntartási határidő most novemberben jár le, ami után nincs akadálya az elterelésnek. De a lehetőséget döntéssé is kellett formálni, ezért már az előkészítés érdekében fellépett Jánossomorja tavaly. A sorozatos tárgyalások mára érték el a végkifejletet, a minisztérium már közölte is a változást a hazai fuvarozókkal.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közölte elsőként a március elsejei céldátumot is. A korábban év elejére jósolt elterelés azért maradt márciusra, mert a 86-os út M85-ös,  a 86-os felújítása után, szintén EU forrásból épített csatlakozási pontjának Uniós fenntartási határideje február közepén jár le. Az egyesület már el is kezdte a magyar és nemzetközi fuvarozó egyesületek tájékoztatását arról, hogy a Mosonmagyaróvár-Csorna közötti 86-os szakasz helyett az M1-M85-ön át vezető kerülőt kell választaniuk. A szakma is megérti a változást. Bár ez 16 km kerülőt és így többletköltséget is jelent, de fontos, hogy ezek a települések mentesülnek a teherforgalomtól, közölte az egyesület főtitkára, Karmos Gábor a JTV-vel.

Az elnök szerint ez nem fog zavarokat okozni, hiszen már most is éjszaka tiltás él a 20 tonna feletti tranzitra, azaz a kerülő már jól ismert. Azt is megerősítette, az itt lévő településekre érkező teher-célforgalom számára sem hoz majd ez gondokat: Kipróbált engedélyezési eljárások segítik ebben az ide érkező, innen induló teherjárműveket, amire az ország számos pontján találni olajozottan működő példákat. Azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az érintett cégek, fuvarozók időben kezdjék el az engedélyek beszerzésének ügymenetét.

A 86-os főút jánossomorjai szakaszán közel 16 ezer jármű halad át naponta. Ebből ma közel 3000 a nehézgépjármű, zömük áthaladó kamion. A tranzit teherforgalom a tavaly bevezetett éjszakai korlátozás előtt több mint 7000-es volt.

A friss forgalomszámlálási adatok szerint a nyári hónapokban a város Mosonmagyaróvár felőli végén közel 2900 nehézgépjármű robog át, míg a Csorna felőli végén több mint 2000 a napi átlag, Andau felé kilépve pedig átlagosan napi 4. Ebből következik, hogy Jánossomorja maga is nagy napi nehézgépjármű-forgalmat bonyolít, főként az autópálya és Mosonmagyaróvár irányába. A több, mint 800-as áthaladási szám így közel 400 nehézgépjárműnyi napi célforgalmat jelöl. (Adatok: Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis)

Jánossomorja az elmúlt évek alatt nemcsak az éjszakai terelést érte el, de rendőri ellenőrzéseket is kért, és két gyalogátkelő építésébe is kezdett, amiből az egyik tavasszal készült el.

 

 

JTV